۷ مورد از مهم‌ترین قوانین مرکز تماس

قوانین-مرکز-تماس

آشنایی با قوانین و استانداردهای مرکز تماس، برای مدیریت بهینه آن ضروری است. چه یک کسب‌وکار با سابقه باشید یا اینکه به تازگی شروع به کار کرده باشید؛ باید خط‌مشی و رویه‌های مشخصی برای مرکز تماس خود داشته باشید. رعایت استانداردهای کال سنتر، به امنیت سازمان شما و ذینفعان آن کمک می‌­کند؛ و زیرساخت فرآیندهای بهینه مرکز تماس شما را فراهم می­‌کند. سیاست­‌های مرکز تماس، کارکنان را برای دستیابی به اهداف بلند مدت سازمان راهنمایی می­‌کند. از سوی دیگر، رویه­‌های تعریف شده، انجام عملیات روزانه را تسهیل می‌کنند.

با مطالعه این مقاله، الگوی ساده‌­ای از خط‌مشی­‌ها و رویه‌های مرکز تماس را در اختیار خواهید داشت، که می­توانید آن را متناسب با نیاز خود شخصی‌­سازی کنید.

مسئولیت­‌های کارکنان و استانداردهای رفتار مورد انتظار در مرکز تماس

در اینجا بخشی از مواردی که هر سازمانی بسته به شرایط می­‌تواند برای امور کال سنتر خود در نظر بگیرد، بیان شده است:

عدم افشای اطلاعات سازمان و مشتریان

هر یک از کارمندان سازمان، ملزم به امضای توافق نامه عدم افشا (NDA) هستند که بر محرمانه بودن موارد زیر تأکید می‌­کند:

  • سیستم‌ها، تکنیک‌ها، پتنت‌ها و اختراعات شرکت.
  • تمام اطلاعات جمع­‌آوری شده از جمله لیست مشتریان، داده­‌های قیمت گذاری، داده­‌های مالی و ابزارهای بازاریابی.
  • اطلاعات تماس مشتریان (مانند شماره تلفن، آدرس، رمز عبور و غیره). هیچ­ یک از اطلاعات مشتریان نباید از مرکز تماس شما درز کند.

با امضای NDA، کارمندان از نظر قانونی موظفند همه اطلاعات را محرمانه نگه‌دارند. توافقنامه عدم افشا، عواقب نقض این توافق برای طرفین را نیز شرح می­‌دهد.

تعامل در رسانه‌­های اجتماعی

کارمندان شما ملزم به امضای یک خط ‌مشی رسانه‌های اجتماعی هستند؛ این دستورالعمل، مشخص می‌کند که آن­ها چه مواردی را درباره کار خود می‌­توانند در سایت‌­ها و شبکه­‌های اجتماعی مانند توییتر پست کنند.

کارمندان می‌توانند در مورد این­که کجا کار می‌­کنند، همراه با هر مورد مثبتی در مورد شغل یا همکاران خود پست کنند. با این حال، آن‌ها نمی‌توانند چیزی را به عنوان سخنگوی شرکت و از طرف آن ابراز کنند؛ مگر اینکه چنین کاری در شرح وظایف آن­ها آمده باشد.

قوانین-مرکز-تماس

اعضای تیم مجاز به اشتراک­‌گذاری هرگونه محتوای توهین­ آمیز یا حاوی تهمت درباره شرکت شما نیستند؛ همچنین باید از بیان هر مطلبی که مشتریان، کارفرما یا سایر کارمندان شما را آزار می‌دهد، در رسانه­‌های اجتماعی خودداری کنند.

مجوز بررسی سابقه

همه کارمندان جدید بهتر است تأیید کنند که سازمان قبل از استخدام یا در هر زمان لازم، اجازه دارد پیشینه ایشان را بررسی کند.

رضایت ضبط صوتی و تصویری

کارشناسان مرکز تماس می‌دانند که سازمان، همه تماس‌های ورودی و خروجی را برای اهداف تضمین کیفیت ثبت می‌کند. این کار برای محافظت از کارمندان، شرکت و مشتریان است.

علاوه بر این، برای ایمنی بیشتر، میکروفون‌­ها و دوربین­‌ها در موقعیت­‌های مورد نیاز فضای کاری نصب شده‌­اند. هر یک از اعضای تیم باید رضایت نامه کتبی خود را در این رابطه امضا کند.

حضور و غیاب

همه کارکنان شرکت شما باید خط مشی حضور و غیاب را امضا کنند. این کار به شما کمک می­‌کند تا از مشکلات ناشی از حضور و غیاب یا کمبود کارکنان، که بر رضایت مشتری تأثیرگذار است، اجتناب کنید.

شرایط و نحوه رسیدگی به به تأخیر کارکنان، عدم حضور، خروج زودهنگام و غیره در این خط مشی بیان شده است. همچنین محدودیت‌­هایی برای مرخصی­‌های استعلاجی، حقوق و سایر انواع مرخصی­‌های کارکنان تعیین می­‌شود­. کارمندانی که بصورت مداوم و بدون دلیل موجه، شیفت­‌های کاری خود را از دست بدهند، مشمول برخورد انضباطی خواهند شد.

مواد مخدر و دخانیات

کارمندان نباید در محل کار تحت تاثیر هیچ گونه مواد مخدری باشند. مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در مرکز تماس اکیدا ممنوع است. کارمندانی که تحت تأثیر مواد غیرقانونی یا مواد مخدر در حین شیفت کاری باشند، مشمول اقدامات انضباطی هستند و خطر خاتمه همکاری با آن­ها وجود دارد.

برچسب­‌های تشخیص هویت

کارکنان باید همیشه از نشان شناسایی استفاده کنند. برای انطباق با استانداردهای امنیتی، از همه کارکنان و مدیران مرکز تماس درخواست می‌­شود که کارت­‌های شناسایی سازمانی خود را هنگام حضور در مرکز تماس به همراه داشته باشند.

کارت‌­های گم شده یا دزدیده شده باید فوراً گزارش شوند. اگر استخدام فردی در سازمان شما به پایان برسد، باید نشان یا کارت شناسایی سازمانی خود را به  سرپرست واحد تحویل دهد.

رویه­‌های عملیاتی استاندارد پیشنهادی برای مرکز تماس

در اینجا خلاصه­‌ای از رویه­‌های عملیاتی استاندارد پیشنهادی برای مراکز تماس آمده است:

آداب اولیه مکالمه تلفنی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های کارشناسان مرکز تماس این است که سطح مشخصی از آداب معاشرت تلفنی را حفظ کنند؛ تا تجربه مثبت برای مشتری ایجاد کنند.

برای اطمینان از سطوح بالای خدمات، در جایگاه یک کارشناس تماس باید:

  • به هر تماس دریافتی در عرض سه زنگ پاسخ دهید.
  • در هنگام مکالمه با حوصله و مودب باشید.
  • با تن صدای آرام با مشتریان صحبت کنید و از شدت لحن اجتناب کنید.
  • سعی کنید شکایت مشتری را قبل از انتقال آن به تیم خدمات مشتری یا مدیر وظیفه حل کنید. این برای همه کارشناسان مرکز تماس، خواه کارشناس خدمات مشتری باشند یا نباشند، صدق می­‌کند.

اظهارنظرهای گستاخانه یا نامناسب کارشناسان طی هر گونه تعامل با مشتری، منجر به اقدامات انضباطی علیه کارشناس، از جمله خاتمه احتمالی همکاری با او می­‌شود.

برنامه­‌های آموزشی و توسعه فردی و سازمانی

سازمان شما به پیشرفت کارکنان خود متعهد است و در نتیجه می­‌تواند، چندین برنامه آموزشی برای اپراتور را در دستور کار خود قرار دهد.

قبل از شروع به کار نیروهای جدید، آموزش­‌هایی برای آماده سازی ایشان برای ورود به مرکز تماس، در نظر داشته باشید. برنامه‌های آموزشی شامل آموزش مبتنی بر کامپیوتر برای یادگیری برنامه‌های نرم‌افزار مرکز تماس، تماس‌های تلفنی شبیه‌سازی شده و آموزش خدمات به مشتریان است.

از همه کارشناسان مرکز تماس انتظار می رود که، آموزش را با موفقیت به پایان برسانند؛ یادگیری این موارد به آن­ها در تسهیل رویه­‌های شرکت، اسکریپت­‌های تماس، رسیدگی به تماس و مدیریت مشتری کمک می­‌کند.

روش کنترل کیفیت

سازمان شما، معیارهای کنترل کیفیت خود را برای سنجش عملکرد کارشناسان و اطمینان از پایبندی به قوانین مرکز تماس و خط‌مشی خدمات مشتری تنظیم می­‌کند. سرپرستان، مدیران مرکز تماس و پرسنل منابع انسانی استانداردهای عملکرد کارشناس را اندازه­‌گیری و تفسیر می­‌کنند؛ و در صورت لزوم، حین مکالمه با مشتری به نحوه تعامل آن­ها گوش می­‌دهند.

قوانین-مرکز-تماس

کارشناسان باید از این موضوع آگاه باشند و بپذیرند که برای اهداف کنترل کیفیت، مکالمات آن­‌ها نظارت خواهد شد.

عملکرد کارشناسان مرکز تماس با KPI (شاخص‌های کلیدی عملکرد) زیر، سنجیده می­‌شود:

اقدام­ات انضباطی در مورد تخطی از قوانین مرکز تماس

سازمان شما این حق را دارد که، بر عملکرد کارمندان نظارت کند و در مورد هر کارمندی که از خط‌مشی و رویه‌های توافق شده پیروی نمی‌کند، اقدامات لازم را به عمل بیاورد.

هر شرکتی خط‌مشی­‌های خود را برای تنظیم دستورالعمل‌ها، ترسیم استانداردهای مرکز تماس برای رفتار کارکنان، و اجرای یک حلقه پاسخ‌گویی ایجاد می‌­کند. همچنین اقدامات انضباطی را تعریف می­‌کند؛ این اقدامات ممکن است شامل اخطارهای شفاهی و کتبی، از دست دادن امتیازات، تعلیق، تنزل رتبه و فسخ قرارداد باشد. در واقع، هرگونه فعالیت غیرقانونی منجر به فسخ فوری قرارداد کارمند می‌شود.

تعیین استانداردهای مرکز تماس، متناسب با سازمان شما

الگویی که در مورد قوانین مرکز تماس در این مقاله بیان شد، یک راهنمای کلی است و فقط به منظور یک مرجع استفاده می‌شود. این الگوی قوانین مرکز تماس، لزوماً همه موارد قابل اجرا را شامل نمی‌­شود، متناسب با صنعت و ساختار سازمانی خود می­‌توانید آن را تغییر دهید. بخصوص ویژگی­‌های کار مدرن و دورکاری، مواردی هستند که باید جایگاه بیشتری در قوانین مربوط به کال سنتر داشته باشند. الوویپ، با سابقه و تخصص در حوزه کال سنتر و ویژگی­‌های امروزی مورد نیاز آن، برای مدیریت بهتر و تعیین استانداردهای لازم مرکز تماس در کنار شماست.

 

سوالات متداول:

  • قانون طلایی مرکز تماس چیست؟

این قانون طلایی، یک حقیقت ساده و قدیمی در مورد خدمات مشتری است: با دیگران آن گونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود

  • مسئولیت­‌های مهم مورد انتظار از کارکنان در کال سنتر شامل چه مواردی است؟
  1. عدم افشای اطلاعات سازمان و مشتریان
  2. تعهد در شبکه­‌های اجتماعی
  3. حضور و غیاب به موقع
  • رویه­‌های عملیاتی استاندارد پیشنهادی برای مراکز تماس کدامند؟
  1. رعایت آداب مکالمه تلفنی
  2. برنامه­‌های آموزشی و توسعه فردی و سازمانی
  3. کنترل کیفیت تماس‌­ها
  • شاخص­‌های کلیدی عملکرد کارشناسان مرکز تماس کدامند؟
  1. پاسخگویی به موقع به تماس‌­ها
  2. مدت زمان رسیدگی به تماس
  3. بازه زمانی متوسط انتظار تماس
  4. بازخورد مشتری
  5. کیفیت تماس
  6. تعداد تماس‌­های موجود در صف
  7. نرخ رها شدن تماس
  • منظور از رویه­‌های مشتری در مرکز تماس چیست؟

به بیان ساده، فرآیند خدمات مشتری سیستمی از قوانین و رویه­‌های عملیاتی استاندارد است. هدف شماره یک فرآیند خدمات مشتری خوب، تجربه مشتری است.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

6 دیدگاه دربارهٔ «۷ مورد از مهم‌ترین قوانین مرکز تماس»

  1. اگر عضو هر محیط یا سازمانی بشید، رازداری همیشه از مهمترین اصول اخلاقی و حرفه ای است که باید رعایت کنید! چه بسا در اون سازمان مدت طولانی بمونید یا با توافق جدا بشید یا حتی کمی دلخوری بینتون پیش بیاد. ولی هیچ کدوم نباید باعث بشه مسائلی که به عنوان عضو قابل اعتماد سازمان در اختیار شما قرار داده شده رو در جای نادرست افشا کنید.

    1. بله رعایت قوانین از مهم‌ترین مسائلیه که باید بهش توجه بشه و حفظ اطلاعات سازمان هم از موارد اخلاقی هست که تمام کارمندان یک سازمان باید اون رو رعایت کنن

  2. نحوه برخورد یک کارمند با مشتری از مهمترین و حیاتی ترین موارد برای یک برند هست، چه بسا پاسخ بی حوصله و تند یک اپراتور باعث بشه یک مشتری و دایره دوستانش رو برای همیشه از دست بدیم. سازمانها در این مورد باید حساسیت ویژه ای داشته باشن.

  3. قبل از استخدام هر کارشناس یا کارمندی بویژه در جایگاههای حساس حتما باید قرارداد NDA امضا بشه باهاشون، و جدیت قوانین حتما شفاف باشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید