تفاوت VoIP (ویپ) و سیپ ترانک: کدام یک برای کسب‌وکار شما بهتر است؟

VoIP-و-Sip-Trunk

در دنیای ارتباطات امروزی، درک تفاوت VoIP و سیپ ترانک موضوع بسیار مهمی است که بهبود و ارتقا ارتباطات سازمانی و شخصی را سبب می‌شود. باتوجه به این­که این مفاهیم معمولا در کنار هم مطرح می­‌شوند، ممکن است تفاوت بین این دو مورد، برای بسیاری از افراد مبهم باشد. در این مقاله، تفاوت ویپ و سیپ ترانک را بررسی می‌کنیم و به چگونگی عملکرد این دو تکنولوژی می‌پردازیم. برای مقایسه تلفن ویپ و تلفن سیپ ترانک، و آشنایی با نحوه استفاده بهینه از آن­‌ها تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تعریف VoIP

فناوری انتقال صدا از طریق پروتکل اینترنت (VoIP)، روشی برای برقراری ارتباطات تلفنی بر بستر شبکه اینترنتی است؛ به بیان ساده‌­تر، VoIP برقراری تماس‌­های تلفنی از طریق اینترنت را امکان­‌پذیر می­‌سازد. این تکنولوژی یا توجه به زیرساخت پهنای باند موجود در دنیا، راه‌­حلی محبوب برای ارتباطات مدرن تجاری محسوب می­‌شود.

VoIP-و-Sip-Trunk

شبکه­‌های VoIP، از فناوری سوئیچینگ بسته برای انتقال سیگنال‌­های صوتی استفاده می‌­کند. وقتی از یک شماره ویپ تماس می­‌گیرید، یک شبکه محلی VoIP دستگاه ارتباطی شما (تلفن رومیزی، تلفن همراه، لپ تاپ یا تبلت) را به یک شبکه حامل متصل می­‌کند. دستگاه VoIP سیگنال صوتی را به بسته‌های داده تبدیل کرده و بسته‌ها را از طریق شبکه‌های دیجیتالی ارسال می‌کند. در انتهای خط، این بسته‌ها مجددا به صدا تبدیل می­‌شوند.

بیشتر بخوانید: VoIP چیست؟

مزایای VoIP

به‌طور خلاصه می­‌توان مزایای این فناوری نوین را نسبت به سیستم تلفن سنتی به‌صورت موارد زیر بیان کرد:

  • برنامه‌­های خدمات اولیه VoIP، که شامل آگاهی از شناسه تماس‌گیرنده، امکان انتقال و انتظار تماس است.
  • سیستم­‌های VoIP نیازی به نصب در محل ندارند و جابه‌جایی آن­‌ها به آسانی امکان‌­پذیر است.
  • هزینه لازم برای سرمایه‌گذاری در این سیستم معمولا بسیار پایین است.
  • در حالت کلی به قراردادهای حفظ و نگه­داری طولانی از طرف ارائه‌­دهنگان خدمات نیازی ندارید.

بیشتر بخوانید: مزایای تلفن اینترنتی VoIP

تعریف سیپ ترانک

یا “Session Initiation Protocol” مجموعه‌ای از قوانین است که در ارتباطات چندرسانه‌ای برای شروع و پایان دادن به انتقال داده بین کاربران مختلف استفاده می‌شود.

این پروتکل شروع جلسه (SIP) برای آغاز، حفظ و نگهداری، همچنین خاتمه جلسات چند رسانه‌­ای در برنامه‌­های VoIP به‌کار می­‌رود. به زبان ساده، در چنین جلساتی می‌­توان صدا، ویدئو، فکس و پیام را در یک تماس ادغام کرد.

بیشتر بخوانید: سیپ ترانک چیست؟

مزایای سیپ ترانک

استفاده از تکنولوژی SIP می­‌تواند به کسب‌وکار شما انعطاف بسیار بیشتری ببخشد. به این ترتیب از مزایایی شامل موارد زیر بهره‌­مند خواهید شد:

  • می‌­توانید ارسال پیام‌های چندرسانه‌ای و مقیاس‌پذیری را با افزودن ویدئو و سایر امکانات این ابزار بهبود دهید.
  • با توجه به تنوع امکانات این تکنولوژی، انعطاف‌پذیری بیشتری در قیمت‌گذاری خواهید داشت.
  • بهبود یکپارچگی با سایر پلتفرم­‌های مورد استفاده در سازمان را تجربه خواهید کرد.
  • امکان بهره‌­گیری از برنامه‌­های مبتنی­‌بر ابر مانند Unified-Communications-as-a-Service (UCaaS) را خواهید داشت.

چالش­‌های ترانک SIP

قابلیت تطبیق­‌پذیری و هزینه کم می‌­تواند ترانک SIP را به یک راه‌­حل عالی برای مشکلات شما تبدیل کند؛ اما در این فناوری نیز چالش­‌هایی وجود دارد که باید درنظر داشته باشید:

  • حفظ کیفیت خدمات بدون پهنای باند اینترنت کافی، دشوار خواهد بود.
  • درصورت استفاده از اینترنت عمومی، ممکن است دغدغه­‌های در رابطه با حفظ امنیت و کیفیت سیپ ترانک داشته باشید.
  • همه ارائه‌­دهندگان خدمات SIP کیفیت یکسانی از ویژگی­‌های مورد نیاز را در اختیار شما قرار نمی‌­دهند؛ بنابراین باید از پیدا کردن بهترین گزینه برای کسب‌وکار خود اطمینان حاصل کنید.

سیپ ترانک در مقایسه با VoIP

SIP، یک جزء ضروری برای سیستم­‌های VoIP در کسب‌وکارهای در حال رشد امروزی محسوب می­‌شود. SIP Trunk به صورت یک خط تلفن مجازی است که مانند VoIP از سوئیچینگ بسته برای انتقال تماس‌­ها استفاده می­‌کند. فناوری VoIP به خودی خود فقط از انتقال صوت پشتیبانی می‌­کند، درحالی‌که در ترکیب با سیپ ترانک می­‌تواند علاوه بر صدا، ویدئو، پیام رسانی، فکس و موارد دیگر را نیز تحت پوشش قرار دهد.

یک سیستم SIP معمولا شامل چندین کانال است، و هر کدام از این کانال­‌ها می­‌تواند یک تماس تلفنی را وصل کند. وقتی شما یک تماس خروجی از طریق SIP Trunk آغاز می­‌کنید، یکی از کانال­‌های آن اشغال می­‌شود؛ این کانال تماس مد نظر را به اینترنت عمومی یا شبکه اپراتور مخابراتی شما متصل می‌­سازد، و سیگنالی برای تکمیل تماس ارسال می‌­کند. اگر در همین زمان شخص دیگری با SIP Trunk شما تماس بگیرد، آن تماس کانال متفاوتی را اشغال می­‌نماید، اما هر دو تماس در حال مخابره شدن از طریق یک ترانک واحد هستند.

VoIP-و-Sip-Trunk

سیپ ترانک‌­ها هزینه مورد نیاز برای زیرساخت‌­های مرکز تماس شما را کاهش می­‌دهند؛ زیرا امکان اضافه کردن کانال­‌های متعدد به یک SIP ترانک واحد را دارید و می­‌توانید چندین خط تلفن روی آن داشته باشید. زمانی که پروتکل SIP و ویژگی­‌های سیپ ترانکینگ را به تلفن VoIP خود اضافه کنید، می­‌توانید یک راه‌­حل ارتباطی مقیاس‌­پذیر و سفارشی برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید.

تفاوت­‌های اصلی بین SIP و VoIP

سیپ ترانک یکی از رایج‌­ترین پروتکل‌­هایی است که برای استقرار بسیاری از انواع سیستم‌­های VoIP استفاده می­‌شود. به عبارتی می‌­توان گفت SIP پروتکلی است که نحوه برقراری، نگهداری و قطع تماس­‌های VoIP را مشخص می­‌سازد. با این توضیح، SIP یک پروتکل فرعی است که VoIP را فعال می‌کند.

سه تفاوت عمده بین SIP و VoIPشامل موارد زیر هستند:

  1. اصطلاح VoIP محدود به انتقال داده‌­های صوتی از طریق اینترنت است. درحالی‌­که، سیپ ترانک توانایی انتقال بسته­ داده‌­های چندرسانه‌­ای را دارد. این بسته‌­ها می‌­تواند شامل اطلاعات صوتی، پیام­‌های متنی یا ویدیویی باشند.
  2. SIP Trunking و VoIP در بسترهای متفاوتی عمل می­‌کنند. تماس VoIP فقط از طریق اینترنت یا یک شبکه داخلی خصوصی منتقل می­‌شود. اما یک سیپ ترانک می‌تواند برای انتقال بسته‌های داده از شبکه­‌هایی مثل ISDN یا اینترنت استفاده کند. اهمیت اصلی این تفاوت در این ویژگی است که تلفن VoIP برای کار با نرم‌­افزار و اتصالات خود به رایانه یا دستگاه متصل به اینترنت نیاز دارد؛ در حالی که تجهیزات SIP می‌­توانند به‌صورت مجزا کار کنند.
  3. سیپ ترانک بخشی از شبکه‌­ای است که تماس‌­های خود را روی آن اجرا می‌­کنید؛ درحالی‌که تماس‌­های VoIP اغلب توسط یک شرکت ارائه‌­دهنده کنترل می­‌شود. پروتکل SIP در سانترال تلفنی که در ساختمان خود دارید یا در تجهیزات ارائه­‌دهنده شبکه ذخیره می­‌شود. از سوی دیگر، تماس‌های VoIP همگی از یک مکان مرکزی و با مسئولیت ارائه‌دهنده خدمات به‌صورت جداگانه کنترل می‌شوند.

انتخاب گزینه مناسب بین ویپ و سیپ ترانک

در این مقاله تلاش کردیم توضیح دهیم که نمی‌­توان به‌صورت مستقیم به مقایسه تلفن ویپ و تلفن سیپ ترانک پرداخت؛ زیرا نحوه عملکرد این دو باهم متفاوت است. بااین‌حال، درک نقش این دو ابزار در ارتباطات راه دور به شما کمک می­‌کند، تصمیم بگیرید که آیا VoIP به تنهایی برای تجارت شما کافی است؟ یا به سیستم VoIP همراه با SIP نیاز دارید؟

برای تصمیم­‌گیری درست در این زمینه، پس از درک تفاوت VoIP و سیپ ترانک، باید مشخص کنید؛ آیا ارتباط صوتی به تنهایی نیازهای شما را برآورده می‌­کند؟ یا به راه­‌حل قوی‌­تری برای ارتباط با مشتریان و همکاران خود نیاز دارید؟ امروه در کسب‌وکارهای مدرن می‌توانید VoIP را با افزودن قابلیت‌های SIP، که انعطاف‌پذیری بیشتری دارد، تقویت کنید.

استفاده از این تکنولوژی یکپارچه، هزینه‌های شما را در طول زمان کاهش می‌­دهد؛ و با ساده‌سازی فرآیندها، ارتقا تجربه مشتری و به حداکثر رساندن بهره‌وری تیم مرکز تماس، به رشد کسب‌وکارتان کمک می­‌کند.

درصورتی که نیاز به مشاوره دقیق‌­تر در مورد تفاوت ویپ و سیپ ترانک، و انتخاب گزینه مناسب برای مرکز تماس خود دارید؛ حتما با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

  • تفاوت اصلی بین VoIP و سیپ ترانک چیست؟

VoIP به تنهایی ارتباطات صوتی را از طریق اینترنت فراهم می‌کند، درحالی‌که سیپ ترانک امکانات گسترده‌تری از جمله ارتباطات چندرسانه‌­ای را پوشش می‌­دهد.

  • تعریف VoIP چیست؟

VoIP یک ابزار ارتباطی مدرن برای کسب‌وکارها است؛ که امکان برقراری تماس‌های تلفنی از طریق اینترنت را فراهم می‌کند.

  • تعریف سیپ ترانک چیست؟

سیپ ترانک یک ابزار ارتباط مدرن است که امکان ارسال پیام‌های چندرسانه‌ای و ادغام ویدئو و سایر پیام­‌ها در ارتباطات از راه دور را فراهم می‌کند.

  • مزایای VoIP چیست؟

مزایای VoIP شامل نیاز به تجهیزات مختصر برای نصب در محل، هزینه کمتر، و عدم نیاز به قراردادهای طولانی با ارائه‌دهندگان خدمات است.

  • مزایای سیپ ترانک چیست؟

مزایای سیپ ترانک شامل انعطاف‌­پذیری بیشتر در ارسال پیام‌های چندرسانه‌ای، قیمت­‌گذاری منعطف، قابلیت یکپارچگی با سایر پلتفرم‌ها، و امکان بهره‌گیری از برنامه‌های مبتنی‌بر ابر است.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید