سیستم تلفن PBX چیست و چگونه کار می‌کند؟

تلفن-PBX

سیستم تلفن PBX یا Private Branch Exchange، خدمات تلفن تجاری را متحول کرده است؛ و علاوه بر مدیریت بهتر تماس­‌ها نسبت به تلفن سنتی، کسب‌وکارها را قادر ساخت تا تماس‌­های داخلی بین کارمندان خود برقرار کنند.

کارکرد PBX به عنوان یک فناوری تجاری، وجه‌­ای حرفه‌­ای‌­تر به ارتباطات تلفنی در  محیط کسب‌وکارها بخشید. یک راه ساده برای تجسم نحوه عملکرد سیستم PBX، تصور مرکز تبادل اپراتورهای قدیمی تلفن است. در این سیستم­‌ها، فردی بصورت فیزیکی دوشاخه‌های تلفن را در پنلی وصل می‌­کرد تا یک تماس‌گیرنده را به مخاطب خود متصل کند. فناوری PBX، این مبادله را به صورت خودکار و فوری برای شما انجام می­‌دهد.

برای شناخت بهتر سیستم­‌های تلفنی PBX و این­که آیا برای سازمان کنونی شما مناسب هستند و همچنین درک صحیح تفاوت PBX و تلفن سنتی در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تلفن PBX چیست؟

PBX مخفف Private Branch Exchange، یک سیستم تلفنی است که تماس‌ها را بین افراد در خطوط داخلی تقسیم می­‌کند. این سیستم به کاربران امکان می‌دهد تا از چندین خط تلفن خارجی نیز بصورت مشترک استفاده کنند. برخلاف شبکه تلفن سنتی، هدف اصلی تلفن PBX صرفه­‌جویی در هزینه خطوط تلفن مورد نیاز، به ازای هر کاربر در شرکت شما است.

در واقع با یک سیستم تلفن PBX، خط تلفن فیزیکی وارد شده به سازمان شما به چندین خط تقسیم می­‌شود و این امکان را ایجاد می­‌کند تا از تماس‌­های بیشتری پشتیبانی کنید. امتیاز دیگر این سیستم، تماس رایگان بین کارمندان شرکت است.

تلفن PBX معمولاً ویژگی‌های ویژه تلفن تجاری، مانند انتقال تماس، صف تماس، پست صوتی و غیره را در اختیار شما قرار می­‌دهد. PBX به عنوان یک سیستم تلفن تجاری یا شبکه تلفن خصوصی استفاده می­‌شود، و بصورت اختصاصی متعلق به شرکت شما خواهد بود. البته همچنان به یک شرکت مخابراتی (یا تأمین کننده خدمات ویپ)به عنوان ارائه‌­دهنده خدمات تلفنی نیاز دارید.

انواع سیستم تلفن PBX

اگر قصد دارید از سیستم تلفن PBX برای کسب‌وکار خود استفاده کنید، بهتر است ابتدا همه گزینه‌­های موجود را بررسی کنید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید.

تلفن PBX آنالوگ

این سیستم تلفن، قدیمی و درون سازمانی است. ده‌­ها سال است که سازمان­‌ها از این سیستم برای ارتباطات تجاری خود استفاده می­‌کنند و از طریق خطوط تلفن سنتی “POTS” به “PSTN” (شبکه تلفن سوئیچ شده عمومی) متصل می‌شوند. تماس‌­های تلفنی و حتی ارسال فکس در PBX با استفاده از خطوط تلفن فیزیکی انجام می­‌شود. سیستم تلفن سانترال آنالوگ امکان برقراری تماس و انتقال تماس­‌ها در داخل شرکت را برای شما ایجاد می­‌کند. این تلفن­‌ها همچنین تماس­‌های ورودی و خروجی شما را مدیریت می­‌کنند.

تلفن PBX ویپ

VoIP یا IP PBX نسخه جدیدتری از تلفن­‌های سانترال است. این دستگاه عملکردی مشابه یک PBX سنتی دارد، اما ویژگی­‌های بیشتری­ را نیز به کاربران خود ارائه می­‌دهد. در حالت کلی این سیستم گزینه مقرون به صرفه‌تری نسبت به نسخه قدیمی سانترال است. IP PBX به جای استفاده از خطوط تلفن سنتی، از بستر اینترنت برای انتقال صدا استفاده می‌­کند. در این سیستم ابتدا صدا به داده تبدیل می­‌شود تا از طریق اینترنت منتقل شود، سپس زمانی که به مقصد می­‌رسد مجددا داده‌­ها به فایل صوتی تبدیل می‌شوند.

تلفن-PBX

با IP PBX، مدیریت مرکز تماس و رشد کسب‌وکار بسیار ساده است. شما همچنین به ویژگی‌های ارتباطی یکپارچه مانند ارتباط با CRM، ویدئو کنفرانس و پیام‌رسانی صوتی دسترسی خواهید داشت؛ در حالی که سیستم‌های PBX آنالوگ از انجام این موارد ناتوان هستند. علاوه بر این، IP PBX نیازی به یک مکان ثابت ندارد و از دورکاری کارمندان شما نیز پشتیبانی می‌­کند.

بیشتر بخوانید: آموزش نرم‌افزار VoIP

مزایای سیستم تلفن PBX کدامند؟

بهره­‌مندی از مزایای سیستم­‌های تلفن PBX به نوع انتخاب شما بستگی دارد. برای مثال، اگر برنامه­‌ای برای رشد کسب و کار خود، حتی در طولانی مدت ندارید، یا نیازی به امکانات پیشرفته روز دنیا احساس نمی‌­کنید؛ یک PBX آنالوگ می‌­تواند انتخاب مقرون به­‌صرفه‌­ای برای شما باشد.

مزایای سیستم‌­های تلفن PBX میزبانی شده چیست؟

اگر به دنبال سیستم تلفن برای یک کسب‌وکار رو‌به‌رشد هستید، PBX میزبانی شده را بررسی کنید:

  • راه‌اندازی Plug-and-play
  • مقیاس‌­پذیری
  • حمایت از کارکنان در محل شرکت یا دورکار
  • ویژگی‌های همکاری مانند کنفرانس، اشتراک‌گذاری صفحه و پیام‌رسانی فوری
  • عدم نیاز به تجهیزات سخت‌­افزاری و کارکنان حرفه­‌ای IT
  • ساده­‌ترین سیستم ارتباطی یکپارچه در نصب و نگهداری
  • دارای ویژگی­‌های پیشرفته برای توانمندسازی تیم­ پشتیبانی مشتریان
  • ادغام با CRM و سایر پلت­فرم­‌های مورد استفاده در سازمان
  • گزینه­‌ای مقرون به­‌صرفه برای مشاغل کوچک بدون نیاز به سرمایه­‌گذاری در زیرساخت­‌های تلفن

مزایای تلفن PBX درون سازمانی چیست؟

داشتن یک سانترال درون سازمانی دارای مزایای زیر است:

  • هزینه­‌های عملیاتی کم
  • تسلط و کنترل کامل به دلیل داشتن تجهیزات
  • نداشتن نیاز به خرید اعتبار یا پرداخت هزینه اشتراک
  • قابلیت تعیین یا تغییر سطح امنیت دلخواه

چگونه یک سیستم تلفن PBX انتخاب کنیم؟

در این مرحله، باید بر اساس نیاز خود تصمیم بگیرید که کدام نوع از راه­‌حل‌­های PBX برای شما انتخاب بهتری هستند. در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

زیرساخت­‌های موجود در سازمان

بهترین سیستم تلفن PBX برای تجارت شما تا حد زیادی به زیرساخت­‌های موجود بستگی دارد. برای انتخاب گزینه مناسب، به این سوالات پاسخ دهید:

  • آیا واحد فناوری اطلاعات داخلی دارید؟
  • آیا تیم فناوری اطلاعات با مفاهیمی مانند سیپ ترانکینگ (SIP Trunking) به خوبی آشنا هستند؟
  • در حال حاضر از چه راهکاری برای ارتباطات تلفنی استفاده می­‌کنید؟
  • کدام سیستم‌­های قبلی خود را باید با راه­کارهای جدید تلفن خود ادغام کنید؟
  • آیا یک دفتر کار دارید یا در چندین شعبه فعال هستید؟

اندازه و رشد پیش‌­بینی شده سازمان

آیا شما یک SME هستید؟ در حال رشد هستید یا کوچک شدن؟ آیا به ویژگی­‌هایی مانند مسیریابی تماس، کنفرانس ویدیویی یا پشتیبانی کارمندان دورکار نیاز دارید؟

بودجه سازمان شما

اجرای هر سرویسی هزینه­‌هایی را برای سازمان به همراه خواهد داشت. با این حال، بسته به انتخاب شما، ممکن است این مبلغ چیزی نزدیک به رایگان باشد. برای مثال، تلفن تحت شبکه (ابری) این امکان را به شما می‌­دهد که به راحتی و بدون هیچ هزینه­‌ای تعدا خطوط تلفن را کم و یا اضافه کنید. در حالی که اگر از سیستم آنالوگ استفاده کنید، نیاز به هزینه نصب فیزیکی و همچنین پرداخت هزینه خطوط جدید خواهید داشت.

مدل عملکرد سازمان

کسب و کار شما چگونه کار می­‌کند؟ بیشتر نیروی کار شما دفتر کار هستند، یا بصورت دورکار فعالیت دارند؟ آیا کارمندان خود را دوست­‌دار فناوری می­‌دانید یا افرادی سنتی؟

بدون بررسی همه گزینه­‌های مدرن، یک سیستم PBX نخرید

زمانی که نیاز به خرید یک سیستم تلفن برای سازمان خود دارید، فقط به قیمت اولیه یا روندهای گذشته خود توجه نکنید. سایر «هزینه‌ها» مانند هزینه‌های پیاده‌سازی یا هزینه‌های ماهانه، هزینه توسعه، و نگهداری تجهیزات تلفن PBX را نیز درنظر بگیرید.

به کارکرد PBX را در سازمان خود اهمیت دهید و توجه داشته باشید که با سانترال سنتی و IP یا سانترال درون‌سازمانی، همیشه هزینه تجهیزات و هزینه تعمیر و نگهداری خواهید داشت.

در این مطلب با تعریف و تفاوت PBX و تلفن سنتی آشنا شدید و در مورد انواع خدمات PBX اطلاعات کسب کردید. در صورتی که به یک سیستم تلفن مقرون به‌­صرفه و سازگار با دورکاری نیاز دارید، همین امروز با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید. با این کار می‌توانید پاسخ همه سوالات خود در زمینه سیستم تلفن مناسب سازمان خود را دریافت کنید و گزینه­‌ای را که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، انتخاب کنید.

 

سوالات متداول

 

  • منظور از PSTN چیست؟

شبکه تلفن سوئیچ شده عمومی یا PSTN همان چیزی است که اغلب آن را شبکه تلفن سنتی می‌­نامیم.

  • منظور از اصطلاح VoIP چیست؟

اصطلاح VoIP مخفف Voice over Internet Protocol است. این فناوری امواج صوتی را به داده تبدیل کرده و سپس از طریق اتصال پهنای باند اینترنت یا شبکه داخلی، آن­ها را انتقال می‌­دهد.

  • هزینه تلفن PBX چقدر است؟

بسته به اینکه از کدام سیستم تلفن سانترال استفاده می­‌کنید، همچنین تعداد خطوطی که نیاز دارید، هزینه این فناوری می­‌تواند بسیار متفاوت باشد.

  • منظور از تلفن سانترال چیست؟

یک سیستم تلفن خصوصی است که برای کسب‌وکارها بکار می­‌رود و کارمندان را قادر می­‌سازد از طریق خطوط تلفن با یکدیگر و با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

ضبط-مکالمات-تلفنی
سیستم تلفنی ویپ

آیا امکان ضبط مکالمات VoIP وجود دارد؟

امروزه قابلیت ضبط مکالمات، به دلیل تأثیری که در حل و فصل اختلافات، اعتبار بخشیدن به توافقات شفاهی

ترند-سیپ-ترانک
سیستم تلفنی ویپ

۴ ترند مهم در آینده سیپ ترانکینگ

امروزه صحبت از آینده سیپ ترانک، ما را به کسب دیدگاهی جامع از روندهای پیشرو در ارتباطات صوتی

2 دیدگاه دربارهٔ «سیستم تلفن PBX چیست و چگونه کار می‌کند؟»

  1. درسته که PBX مدرن به معنی سیستم VoIP هم بکار میره ولی عملا اصطلاح PBX همچنان تداعی کننده سیستم سانترال قدیمی هست و اگر منظور فناوری مدرن مبتنی بر اینترنت باشه از اصطلاح VoIP استفاده میشه.

    1. علیرضا سلطانی

      بله درسته، عبارت ویپ به معنای فناوری مدرن‌تر و جدیدتره و تداعی‌کننده سیستم‌های نوینه که جای سانترال رو می‌گیره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید