ترانک چیست؟ سیپ ترانکینگ در ویپ به چه معناست؟

ترانک و سیپ ترانک عناصر ضروری سیستم ویپ هستند که به کسب و کارها امکان برقراری و دریافت تماس های تلفنی از طریق اینترنت را می دهند.

اگر با سیستم VoIP کار کرده باشید، باید اصطلاحات زیادی به گوشتان خورده باشد؛ از جمله ترانک، سیپ ترانکینگ، سیپ فون، ویپ لاین و … . اما این اصطلاحات به چه معنا هستند و چه کاربردی در سیستم ویپ دارند؟ امروزه SIP ترانک­‌ها به طور گسترده­ای توسط ارائه­‌دهندگان خدمات ارتباطی در سراسر جهان مستقر شده­ اند؛ و اغلب جایگزینی برای سرویس­‌های مبتنی بر TDM هستند. در این مقاله به تعریف ترانک، انواع ترانک و معنای سیپ ترانک در VoIP می پردازیم.

ترانک چیست؟

در دنیای Voice over Internet Protocol) VoIP)، اصطلاح ترانک برای اشاره به یک کانال ارتباطی استفاده می شود که چندین صدا یا داده را به طور همزمان بین دو یا چند مکان انتقال می دهند. در واقع ترانک ارتباطی است که از طریق آن می‌­توانید بیش از یک مکالمه را در آن واحد برقرار کنید. ترانک جزء حیاتی یک سیستم VoIP است و مدیریت آن برای عملکرد سیستم بسیار مهم است.

استفاده از Trunk در ارتباطات VoIP مهم است؛ زیرا امکان انجام مکالمات صوتی همزمان چندگانه را فراهم می کند. به عبارتی اگر ترانک نبود، برای هریک از داخلی های مرکز تماس باید یک خط تلفن جدا خریداری می‌کردیم.

انواع ترانک

دو نوع ترانک وجود دارد که معمولا در سیستم های VoIP استفاده می شود: ترانک آنالوگ و ترانک دیجیتال.

۱- ترانک آنالوگ:

ترانک های آنالوگ خطوط فیزیکی هستند که یک PBX را به شبکه عمومی تلفن سوئیچ شده (PSTN) متصل می کنند. آنها معمولاً در سیستم های PBX سنتی استفاده می شوند و تعداد کانال های صوتی آنها محدود است یعنی شما همزمان یک تماس ورودی یا خروجی دارید و روی آن سیم نمی توانید دو تماس به طور همزمان داشته باشید.

۲- ترانک های دیجیتال:

ترانک های دیجیتال کانال های ارتباطی هستند که از سیگنال های دیجیتال برای انتقال صدا یا داده ها استفاده می کنند. در این فرآیند، ابتدا صدا از حالت آنالوگ به داده‌های دیجیتالی تبدیل شده و سپس منتقل می‌شود.

سیپ ترانک چیست؟

SIP Trunk مخفف Session Initiation Protocol Trunking است و به روشی برای ارائه ارتباطات صوتی و داده از طریق اینترنت به جای خطوط تلفن سنتی اشاره دارد. به عبارت ساده تر، این روشی برای اتصال سیستم تلفن سازمان شما به شبکه عمومی تلفن سوئیچ شده (PSTN) با استفاده از اتصال اینترنت است.

خط سیپ ترانکینگ، سرویسی است که توسط یک ارائه‌­دهنده خدمات ارتباطی در اختیار شما قرار می­گیرد؛ از این پروتکل برای ارائه اتصال صدا از طریق IP یا همان ویپ، بین یک سیستم تلفن داخلی و شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده (PSTN) استفاده می‌­شود.

SIP برای برقراری، مدیریت و تقسیم تماس‌­ها استفاده می­شود. SIP Trunkمعمولاً به عنوان جایگزینی برای واسط‌های نرخ اولیه دیجیتال (PRIs) فروخته می‌شود؛ این واسط­‌ها بر تقسیم زمانی (TDM) مبتنی هستند.

در واقع به جای استفاده از خطوط تلفن فیزیکی، یک SIP Trunk از اینترنت برای حمل صدا و ترافیک داده بین سیستم تلفن سازمان شما و PSTN استفاده می کند. خط تلفن اینترنتی، به سازمان شما اجازه می دهد تا راه حل ارتباطی انعطاف پذیرتر و مقرون به صرفه تری داشته باشد، زیرا می توانید از اتصال اینترنتی موجود خود برای حمل ترافیک صوتی علاوه بر داده استفاده کنید.

مزایای استفاده از سیپ ترانک چیست؟

زمانی که مزایای سیپ ترانک (SIP Trunk)،  را از دیدگاه یک مشتری بررسی می­‌کنیم، می‌بینیم که SIP ترانکینگ، انعطاف‌­پذیری بیشتری نسبت به TDM ارائه می‌­دهد. به طور معمول برای استفاده از پشتیبانی ترانک‌های TDM حداقل باید ۲۳ کانال صوتی داشته باشید؛ در حالی که ترانک‌های SIP را می‌توان با هر اندازه­ و تعداد کانالی، بدون نیاز به یک مدار شبکه گسترده اختصاصی (WAN) خریداری نمود. مشتریان می‌­توانند سیپ ترانک را روی سرویس­‌های WAN موجود، اتصالات WAN اختصاصی یا حتی اینترنت عمومی پیاده‌­سازی کنند.

با از بین بردن نیاز به خطوط تلفن فیزیکی، می توانید هزینه های تلفن خود را کاهش دهید و سیستم تلفن خود را با رشد سازمان خود آسانتر کنید. سیپ ترانک می تواند مزایای زیادی را ارائه دهد، از جمله:

  • صرفه جویی در هزینه: ترانک SIP می تواند به کسب و کارها کمک کند تا با از بین بردن نیاز به خطوط تلفن سنتی و هزینه های راه دور، هزینه های مخابراتی خود را کاهش دهند.
  • مقیاس پذیری: سیپ ترانک را می توان به راحتی بزرگ یا کوچک کرد تا نیازهای در حال تغییر یک کسب و کار را برآورده کند.
  • انعطاف پذیری: ترانکینگ SIP را می توان با طیف گسترده ای از سیستم های PBX استفاده کرد که آن را به یک راه حل انعطاف پذیر برای مشاغل در هر اندازه تبدیل می کند.
  • کیفیت بالا: سیپ ترانینگ می تواند انتقال صدا و داده با کیفیت بالا را از طریق اینترنت فراهم کند، که برای مشاغلی که برای عملیات خود به ارتباطات صوتی متکی هستند ضروری است.

سیپ ترانک مخابرات

سیپ ترانک مخابرات، نوعی سیپ ترانک است که توسط شرکت مخابرات ایران ارائه می‌شود. این خطوط از کیفیت و پایداری بالایی برخوردار هستند و می‌توانند برای مصارف مختلفی استفاده شوند؛ مانند:

  • مشاغل: شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند از سیپ ترانک مخابرات برای برقراری و دریافت تماس‌های تلفنی با مشتریان و همکاران خود استفاده کنند.
  • منزل: افراد می‌توانند از سیپ ترانک مخابرات برای برقراری و دریافت تماس‌های تلفنی با کیفیت و هزینه کمتر استفاده کنند.
  • مراکز تماس: مراکز تماس می‌توانند از سیپ ترانک مخابرات برای برقراری و دریافت تماس‌های همزمان با مشتریان خود استفاده کنند.

معیارهای انتخاب ارائه‌دهنده سرویس سیپ ترانک (SIP Trunk) چیست؟

معمولا ارائه دهندگان خدمات ترانکینگ SIP، از لحاظ کیفیت خدمات در یک سطح نیستند. بعضی از ویژگی­ هایی که قبل از انتخاب ارائه دهنده SIP ترانکینگ خود باید در نظر بگیرید، به شرح زیر است:

داده­‌های زمان واقعی

بهتر است بررسی کنید که ارائه دهنده SIP شما چه داده ­هایی را ارائه می­دهد؛ اطمینان حاصل کنید که می­‌توانید همه آن داده­ ها را در آن واحد مشاهده کنید. هر قدر اطلاعات بیشتری داشته باشید، تصمیم ­گیری شما آگاهانه­ تر خواهد بود. ارائه‌دهندگان پیشرو سیپ فون، اغلب مجموعه ­ای از ابزارهای رونویسی و یادگیری ماشینی را در اختیار شما قرار می­ دهند تا بتوانید فایل ­های ضبط شده را در بررسی و تحلیل عملکرد مرکز تماس خود بکار برید.

امنیت

ارائه دهنده SIP Trunking شما  باید سطح بالایی از امنیت و احراز هویت را برای شما فراهم سازد. ارائه دهندگان پیشرو SIP باید بتوانند از رمزگذاری برای ایمن ­سازی تماس ­های تلفنی و سایر خدمات دیجیتال استفاده کنند.

مدیریت اعداد

اگر در حال تغییر ارائه‌دهنده هستید، در نظر داشته باشید که بهتر است قادر باشید با اضافه کردن اتصالات و شماره‌های جدید از یک پلتفرم مرکزی، همه شماره‌های تلفن موجود خود را بصورت همزمان پورت کنید.

معیارهای تماس

قبل از آغاز همکاری با یک ارائه‌دهنده SIP جدید، باید بدانید که در مورد تماس­های شما چه اطلاعاتی در دسترس است. بسیاری از ارائه دهندگان SIP ترانکینگ اطلاعاتی در مورد درصد تکمیل تماس و کیفیت صدا را ارائه می­دهند.

قابلیت همکاری

بسیاری از ارائه دهندگان این امکان را دارند که خدمات خود را متناسب با نیازهای تجاری فعلی شما سفارشی ­سازی کنند. قبل از انتخاب ارائه دهنده SIP مطمئن شوید که از میزان و نحوه سفارشی سازی خدمات خود آگاهی دارید. شرکت ارائه‌دهنده باید کنفرانس ویدیویی، پیام‌رسانی فوری و سایر ویژگی‌های ارتباطی مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهد.

فرایند خرید خط سیپ ترانک چگونه است؟

خرید خط سیپ ترانک، فرآیندی ساده است که می‌توانید آن را از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تلفن اینترنتی انجام دهید. برای این کار، ابتدا باید تعداد کانال‌های موردنیازتان را مشخص کنید. هر کانال، معادل یک خط تلفن مجزا است. سپس، باید با توجه به نیازها و بودجه‌ خود، یک شرکت ارائه‌دهنده مناسب را انتخاب کنید.

پس از انتخاب شرکت ارائه‌دهنده، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت یا تماس با پشتیبانی شرکت، نسبت به خرید خط تلفن سیپ ترانک اقدام کنید. برای مثال برای خرید خط سیپ sip ترانک مخابرات، شما باید پس از ارتباط با سایت کارشناسان مخابرات، درخواست خرید خود را ارسال کنید. در نهایت، پس از فعال شدن خط، می‌توانید از آن برای برقراری و دریافت تماس‌های تلفنی استفاده کنید.

آموزش سیپ ترانک ایزابل

با توجه به تنوع مراکز تماس و خطوط سیپ ترانک، آموزش‌های مختلفی برای این منظور ارائه شده است. یکی از محبوب‌ترین آموزش‌ها، مربوط به سیپ ترانک ایزابل است. ایزابل، یک مرکز تلفن نرم افزاری متن باز است که از محبوبیت بالایی در بین کاربران برخوردار است. آموزش سیپ ترانک ایزابل، به شما می‌آموزد که چگونه خطوط سیپ ترانک را بر روی مرکز تلفن ایزابل خود راه‌اندازی کنید. این آموزش‌ها شامل مراحل مختلفی هستند؛ از جمله:

  • ایجاد ترانک در ایزابل
  • تنظیمات مربوط به SIP
  • پیکربندی Outbound و Inbound Route

با استفاده از این آموزش‌ها، می‌توانید به راحتی از مزایای خطوط سیپ ترانک مانند امکان برقراری تماس‌های همزمان، کیفیت صدای بهتر، هزینه‌های کمتر و قابلیت‌های پیشرفته مانند صف انتظار، منشی تلفنی و ضبط مکالمات بهره‌مند شوید.

نتیجه گیری

ترانک ها جزء حیاتی یک سیستم VoIP هستند و راهی مطمئن و کارآمد برای انتقال صدا و ارتباطات داده ارائه می کنند. سیپ ترانکینگ یک روش محبوب برای انتقال صدا و داده از طریق اینترنت با استفاده از فناوری VoIP است. مزایای بسیاری از جمله صرفه جویی در هزینه، مقیاس پذیری، انعطاف پذیری و انتقال صدا و داده با کیفیت بالا برای مشاغل فراهم می کند. با افزایش محبوبیت VoIP، درک اهمیت ترانک و مزایای SIP برای کسب و کارها ضروری است.

با مطالعه این مطلب، دیدگاهی در مورد سیپ‌­فون ها و نحوه انتخاب خدماتی متناسب با نیازهای کسب و کار خود بدست آورده‌­اید. در صورتی که نیاز به یک سیستم تلفن مجازی منعطف برای شرکت خود دارید، یا مایل هستید اطلاعات بیشتری در مورد راه‌­اندازی خطوط سیپ ترانک بدست بیاورید؛ با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱- سیپ ترانک چیست؟

سیپ ترانک (SIPTrunk) یک سرویس مبتنی بر اینترنت است که به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا ارتباطات صوتی و تصویری خود را از طریق شبکه اینترنت به جای خطوط تلفن سنتی برقرار کنند.

۲- چه تجهیزاتی برای استفاده از سیپ ترانک لازم است؟

برای استفاده از سیپ ترانک، به یک سرویس دهنده SIP و تجهیزات مرتبط با این پروتکل مانند تلفن‌ها، تجهیزات گیت‌وی SIP و شبکه اینترنت با پهنای باند مناسب نیاز دارید.

۳- آیا امنیت ارتباطات در سیپ ترانک تضمین شده است؟

بله، سیپ ترانک از پروتکل‌ها و فناوری‌های امنیتی مانند TLS  و SRTP  برای حفاظت از اطلاعات و امنیت ارتباطات استفاده می‌کند.

۴- آیا سیپ ترانک قابلیت انتقال داده نیز دارد؟

بله، سیپ ترانک نه تنها برای ارتباطات صوتی و تصویری بلکه برای انتقال داده‌های دیجیتال نیز استفاده می‌شود. این امکان به سازمان‌ها امکان می‌دهد که انتقال داده‌های مختلف را از یک زیرساخت مشترک استفاده کنند.

۵- قیمت سیپ ترانک مخابرات چگونه محاسبه می‌شود؟

شما می‌توانید برای اطلاع بیشتر از قیمت‌ها و تهیه خط، با مخابرات تماس بگیرید و به‌صورت دقیق از قیمت‌ها مطلع شوید.

۶- آیا اتصال سیپ ترانک به ایزابل تجهیزات خاصی نیاز دارد؟
برای اتصال سیپ ترانک به ایزابل نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. از لحاظ سخت‌افزاری نیاز به یک سرور یا کامپیوتر، با نرم‌افزارهای مربوطه دارید.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید