چه راهکارهایی را برای امنیت VoIP (ویپ) باید در نظر بگیریم؟

برای استفاده از سیستم VoIP بهتر است به نکات امنیتی آن توجه کنید.

با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌های تلفنی دستخوش تغییر و تحول شدند و تلفن‎‌های سنتی و سانترال، جای خود را به فناوری VoIP دادند. این یک جایگزین مناسب برای سیستم‌های تلفن سنتی است؛ زیرا دارای مزایایی از جمله صرفه‌جویی در هزینه، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری است. با این حال، با پیشرفت روند در سیستم های تلفنی، مسئله امنیت VoIP نیز جدی تر شد و به تبع آن راهکارهای لازم توسط شرکت‌های ارائه دهنده ارائه شد. در این مقاله به چند روش برای افزایش امنیت ویپ پرداخته‌ایم. اگر شماهم از کاربران این سیستم تلفنی هستید، نکات طلایی گفته شده در این مقاله را از دست ندهید.

چرا کسب و کارها به سمت سیستم های تلفن VoIP حرکت می کنند؟

قبل از تهیه سیستم تلفن VoIP برای کسب و کار خود، خوب است اطلاعاتی در مورد مزایا و معایب آن داشته باشید. مهاجرت از سیستم‌های تلفن سنتی به VoIP، تا حدی به دلیل هزینه‌های پایین و تا حدودی به دلیل تغییر فضای کار مانند افزایش نیروی دورکار و همچنین استفاده از امکانات و تکنولوژی روز صورت می‌گیرد. از عمده مزایای سیستم ویپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راه حل مناسب از راه دور
  • هزینه‌های نصب و نگهداری کمتر
  • مقیاس‌پذیری بیشتر
  • جایگزین نیروی انسانی
  • قابلیت حمل شماره

مسائل امنیتی VoIP

در عین وجود مزایای بی شمار برای ویپ، این فناوری مانند هر فناوری نوظهور دیگری مسائل و موارد امنیتی خواهد داشت که رعایت آن‌ها مهم و ضروری است. بی شک امنیت ارتباطات یکی از مهم ترین مسائل در استفاده از هر سیستمی به شمار می‌آید. از آنجایی که اغلب مرکز تماس شرکت‌ها از سیستم ویپ برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند، حفاظت از اطلاعات محرمانه مشتریان برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد. قبل از ورود به بحث امنیتی ویپ، پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش VoIP را مطالعه کنید.

در ادامه به برخی از رایج ترین موارد امنیتی VoIP می‌پردازیم:

استراق سمع

چون تعاملات در نرم افزار ویپ در بستر شبکه یا اینترنت صورت می‌گیرد، از این رو ممکن است در صورت عدم رعایت مسائل امنیتی، مورد حملات دیجیتالی قرار بگیرد. به عنوان مثال مسئله استراق سمع مطرح می‌شود. استراق سمع در سیستم VoIP به شنود ارتباط صوتی بین دو یا چند طرف توسط شخصی دیگر اشاره دارد. در این مورد اگر موارد امنیتی رعایت نشود، هکر می‌تواند سیستم تلفن شما را هک کند. با این تکنیک، هکرها می‌توانند داده‌های صوتی را استخراج کرده، به آنها گوش دهد و به اطلاعات حساس مشتریان و شرکت دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل است که ما تاکید داریم که برای راه‌اندازی VoIP بهتر است از کارشناسان شرکت ارائه دهنده ویپ راهنمایی لازم را بگیرید.

فیشینگ (Phishing)

مورد دیگری که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، ویپ فیشینگ (VoIP Phishing) است که در صورت عدم رعایت موارد امنیتی در معرض هک قرار خواهند گرفت. مجرمان سایبری به عنوان نمایندگانی از بانک ها یا سایر مؤسسات ظاهر می شوند تا اطلاعات حیاتی را از افراد دریافت کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد وارد شبکه‌های امن شوند یا به حساب بانکی افراد دسترسی پیدا کنند. فیشینگ معمولاً از طریق تماس یا پیام اتفاق می‌افتد و معمولاً کاربران دیر متوجه می‌شوند که مورد تهدیدات سایبری قرار گرفته‌اند.

حملات DDoS

یکی دیگر از خطرات امنیتی سیستم VoIP سازمانی، مربوط به حملات DDOS است. Distributed Denial of Service یا DDoS شبکه‌ای است که مهاجمان با استفاده از آن می‌توانند از راه دور سیستم را کنترل کنند. این حملات  زمانی اتفاق می‌افتد که هکرها به سرورها دسترسی پیدا می‌کنند.

بدافزارها و ویروس ها

هر برنامه‌ای که به اینترنت متصل باشد در معرض خطر حملات بدافزار و ویروس است. بدافزار و ویروس می‌تواند سیستم‌های VoIP را آلوده کند و منجر به سرقت داده‌ها، اختلال در سرویس یا حتی به خطر افتادن کامل سیستم شود. نشانه‌هایی مانند هنگ کردن، کند شدن سرعت سیستم، افزایش ناگهانی ترافیک می‌تواند نشانه آلوده شدن سیستم به ویروس و بد‌افزار باشد.

بیشتر بخوانید: نشانه های هک شدن سیستم ویپ

آیا استفاده از VoIP برای کسب و کار امن است؟

مسائل امنیتی VoIP به این معنا نیست که این فناوری برای استفاده کسب و کارها ناامن است. در حقیقت ما در این مقاله می‌خواهیم به شما یادآوری کنیم که عدم رعایت موارد امنیتی منجر به مشکلاتی برای شما خواهد شد. بنابراین پیشنهاد ما این است که با دقت لازم و رعایت پروتکل‌های ایمنی، کسب و کارها می‌توانند سیستم‌های تلفن VoIP خود را از این حملات سایبری مصون نگه دارند.

چگونه سیستم VoIP خود را ایمن کنیم؟

طبق مطالب پیشین متوجه شدیم که امنیت شبکه در سیستم VoIP و هر سیستم متصل به اینترنت بسیار مهم است. راهکارهای متعددی برای افزایش امنیتVoIP  وجود دارد؛ بنابراین با رعایت نکات ساده اما مهم می‌توانید ریسک حملات سایبری را تا حد زیادی کاهش دهید. در ادامه برخی از مؤثرترین راهکارها برای حفظ امنیت VoIP ارائه شده است:

انتخاب پسورد قوی

برای حفظ و بالا بردن امنیت داده‌ها در سیستم خود، انتخاب یک رمز عبور قوی الزامی است. به هیچ عنوان این مسئله را فراموش نکنید و انتخاب یک رمز عبور قوی برای سیستم شما بسیار مهم خواهد بود. در فرایند رمزنگاری بهتر است یک رمز ترکیبی از حروف، اعداد و علائم نگارشی مانند @، #، >، !، ؟ %، & استفاده کنید. به یاد داشته باشید که پسورد خود را در دفتر خود، یا تلفن همراه‌تان ذخیره نکنید. بهتر است هر چند وقت یکبار پسورد خود را عوض کنید تا از امنیت ویپ خود مطمئن شوید.

آپدیت سیستم‌عامل

برای حفظ امنیت، توصیه می‌شود هر چند وقت یکبار سیستم‌عامل خود را بروز کنید. در صورتی که لپتاپ یا کامپیوتر شخصی خود را به سیستم تماس ویپ متصل کرده‌اید،  آن را هم آپدیت کنند. بروزرسانی‌ها همچنین دارای ویژگی‌های امنیتی جدیدی هستند که به محافظت در برابر تهدیدات تازه کمک می‌کنند. برای مثال، بروزرسانی سیستم ممکن است شامل روش‌های رمزگزاری جدید یا توانایی شناسایی و مسدود کردن ترافیک مشکوک باشد. با بروز نگه داشتن سیستم VoIP، کاربران می‌توانند اطمینان حاصل کنند که سیستم آن‌ها در برابر آخرین تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های امنیتی محافظت می‌شود.

استفاده از VPN

استفاده از VPN برای کارمندان یک سازمان به ویژه افراد دورکار الزامی است. VPN ها با ایجاد یک تونل امن و رمزگذاری شده بین دو دستگاه از طریق اینترنت کار می کنند. با مسیریابی تمام ترافیک VoIP از طریق این تونل، یک VPN می‌تواند بدون در نظر گرفتن محل کارکنان، در برابر استراق سمع، هک داده‌ها و سایر تهدیدات امنیتی رایج VoIP محافظت کند.

بررسی منظم گزارش تماس ها

گزارش تماس‌های خود را به صورت هفتگی یا ماهیانه چک کنید تا تماس‌های مشکوک و غیرعادی را زودتر شناسایی کنید. حتی می‌توانید با مسدود کردن تماس‌های خصوصی و محدود کردن تماس برای شماره‌های خارج از کشور، تا حد زیادی تماس های مشکوک را به حداقل برسانید.

استفاده از فایروال

فایروال (firewall) می‌تواند به محافظت در برابر تهدیدات خارجی مانند حملات DDOS کمک کند. فایروال معمولا با فیلتر کردن ترافیک بر اساس معیارهای خاص مانند آدرس IP یا شماره پورت کار می‌کند. این می‌تواند به جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به سیستم VoIP کمک کند.

از تهدیدات امنیتی VoIP غافل نشوید

بدیهی است که هنگام کار با سیستم تلفن اینترنتی نظیر VoIP، ممکن است حملات سایبری و تهدیدهای امنیتی اجتناب ناپذیر باشند، اما این بدان معنا نیست که همیشه نگران آسیب دیدن اطلاعات خود باشید. در این مقاله با ذکر مسائل امنیتی و سپس راهکارهای مواجهه با آن سعی نموده ایم تا امنیت سیستم ویپ شما را تامین کنیم.

همچنین کار با یک ارائه دهنده VoIP قابل اعتماد که امنیت مکالمات را در اولویت قرار می‌دهد و به طور منظم سیستم خود را برای مقابله با تهدیدات امنیتی جدید بروز می‌کند، مهم است. زیرا چنین سازمانی با آموزش کارکنان خود، خطر چنین حملاتی را کاهش می‌دهد. سامانه مرکز تماس الوویپ از ارائه دهندگان معتبر سیستم ویپ در کشور است که که دارای ویژگی‌های امنیتی قوی برای محافظت از داده های کاربران است.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

تلفن ابری
سیستم تلفنی ویپ

تلفن ابری چیست + مزایا و معایب

یک ارتباط موثر و قابل اعتماد، سنگ بنای هر کسب و کار موفق محسوب می‌شود. سیستم‌های تلفن ابری

0 دیدگاه دربارهٔ «چه راهکارهایی را برای امنیت VoIP (ویپ) باید در نظر بگیریم؟»

  1. متاسفانه پسورد های پیچیده رو همیشه فراموش میکنم. ما که سعی میکنیم همه موارد امنیتی رو رعایت کنیم ولی در نهایت به امید معتبر بودن شرکت ارائه دهنده سیستم و پشتیبانی خودتون هستیم.

  2. آیا منطقی هست که برای اطمینان از امنیت خطوط تلفن ، تلفن های سانترال قدیمی رو هم در کنار تلفن اینترنتی مرکز تماس همچنان فعال نگه داریم ؟

    1. علیرضا سلطانی

      تلفن‌های اینترنتی ویپ امنیت قابل قبولی دارن اما ممکنه گاهی اوقات امنیت ویپ دچار مشکل هم بشه و شما می‌تونین برای جلوگیری از تلفن سانترال قدیمی هم استفاده کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید