مروری بر تاریخچه راه اندازی مرکز تلفن

راه اندازی مرکز تلفن

راه اندازی مرکز تلفن در دنیای امروز همیشه یکی از دغدغه‌های کسب‌و‌کارها و سازمان‌ها بوده است. تاریخچه تلفن و استفاده از خدمات تلفن برای مسائل مختلف اقتصادی نشان‌دهنده آن است که این وسیله نقش پررنگی در این مسائل دارد. ما در این مقاله می‌خواهیم به تاریخچه راه اندازی مرکز تلفن و به طور کلی تاریخچه تلفن بپردازیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه تلفن

برای درک بهتر چگونگی راه اندازی مرکز تلفن، ما ابتدا به تاریخچه تلفن و چگونگی اختراع آن می‌پردازیم. قبل از اختراع تلفن‌های الکترومغناطیسی، دستگاه‌های صوتی مکانیکی برای انتقال گفتار و موسیقی در فواصل دورتر وجود داشته است. اولین تلفن‌های مکانیکی مبتنی بر انتقال صدا از طریق لوله‌ها یا سایر ادوات فیزیکی بودند. برخی از اولین آزمایش‌ها برای ساخت این مدل از تلفن‌ها توسط رابرت هوک، فیزیکدان بریتانیایی، از سال ۱۶۶۴ تا ۱۶۸۵ انجام شده است. لازم به ذکر است تلفن‌های آکوستیکی برای چند سال در اواخر دهه ۱۸۰۰، به بازار عرضه شده‌اند و این اولین گام برای راه اندازی مرکز تلفن به حساب می‌آید.

بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری معتقدند که ارتباطات از راه دور قرن در قرن بیست‌و‌یکم تحت سلطه تلفن‌های توسعه‌یافته است. ترکیبی از کامپیوتر، تلفن، دسترسی به اینترنت و مواردی از این دست نسل جدید تلفن‌ها و راه‌های ارتباطی را تشکیل داده‌اند. به عنوان مثال در فضای تجاری و اقتصادی برای راه اندازی مرکز تلفن نسل جدید نرم افزار کالسنتر مطرح شده است. به طور کلی این تغییر و تحول در تلفن‌های امروزی، وارد حوزه فعالیت شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها شده است. این موضوع باعث شده است که راه اندازی مرکز تلفن به نوعی چالش و دغدغه تبدیل شود. اینکه جامعه امروز متناسب با تکنولوژی روز حرکت کند، اما کسب‌و‌کارها با همان شیوه‌های سنتی به کار خود ادامه دهند قطعا باعث آسیب رسیدن به شرکت‌ها خواهد شد. بنابراین طبیعی است که کسب‌‌و‌کارها هم متناسب با این روند به سمت آینده در حرکت باشند.

نقش دستگاههای الکتریکی

نسل بعدی تلفن‌هایی که در تاریخچه تلفن باید به آن اشاره کرد، تلفن‌های الکتریکی بود که از پیشرفت‌های ناشی از تکنولوژی تلگراف الکتریکی پدید آمد. اولین تلگراف الکتروشیمیایی در سال ۱۸۰۴، توسط فرانسیسکو سالوا و اولین تلگراف‌های الکتریکی توسط فرانسیس رونالدز در ۱۸۱۶ و بارون شیلینگ در ۱۸۳۲ ساخته شد. اما تلاش بعدی در راه اندازی مرکز تلفن توسط کارل فردریش گاوس و ویلهلم وبر برای ساخت تلگراف الکترومغناطیسی در سال ۱۸۳۳ انجام شد. محققین حوزه فناوری در مقالات مرتبط با تاریخچه تلفن به این نکته اشاره کرده‌اند که این تلگراف قادر به ارسال هشت کلمه در دقیقه بوده است. تلگراف برقی دیگر به طور مستقل در ایالات متحده در سال ۱۸۳۷ توسط ساموئل مورس در طول ۲ مایل (۳ کیلومتر) سیم کشی ساخته شد.

اختراع تلفن

اینکه اولین بار چه کسی تلفن‌های برقی را اختراع کرده است، جای بحث دارد. در مطالعه تاریخچه تلفن و بررسی آن، آنتونیو میوچی، الکساندر گراهام بل و الیشا گری، اغلب به عنوان مخترع تلفن شناخته می‌شوند. اغلب می‌گویند که الکساندر گراهام بل اولین کسی بود که تلفن را به عنوان دستگاهی برای انتقال صدا به ثبت رساند و تلاشی برای راه اندازی مرکز تلفن کرد. با این حال، یوهان فیلیپ ریس هم به عنوان یک پیشگام پیشرو در تلفن شناخته می‌شود. حتی در مطالعه تاریخچه تلفن این سوال مطرح است که آیا بل و گری تلفن را به طور مستقل اختراع کرده اند یا اینکه بل این اختراع را از گری دزدیده است؟

راه اندازی مرکز تلفن

بعد از اختراع تلفن، توجه به راه اندازی مرکز تلفن و نقش موثر آن در کسب‌و‌کارها و شرکت‌های مختلف روزبه‌روز پررنگ‌تر از قبل شد. در نگاهی به تاریخچه تلفن می‌توان گفت که دفاتر پست، ایستگاه‌های راه آهن، مراکز دولتی و کارگزاری‌ها برخی از مهم‌ترین مراکزی بوده‌اند که تمایل به راه اندازی مرکز تماس را داشته‌اند. برخی محققین در حوزه تاریخچه تلفن اعتقاد دارند که راه اندازی مرکز تلفن، ایده یکی از کارمندان توماس ادیسون به نام تیوادار پوشکاش در سال ۱۸۷۶ بوده است. البته اولین راه اندازی کال سنتر تجاری با ۲۱ مشترک در ۲۸ ژانویه ۱۸۷۸، در ویترین ساختمان بوردمن در نیوهیون، کانکتیکات صورت گرفت. جورج دبلیو کوی به همراه هریک پی‌فراست و والتر لوئیس، در ۱۵ ژانویه ۱۸۷۸ شرکت تلفن ناحیه نیوهیون را تاسیس کردند.

راه اندازی مرکز تلفن در بیستو‌یکم

شرکت تلفن منطقه‌ای نیوهون تنها با بیست و یک مشترک شروع به کار کرد که ماهیانه ۱.۵۰ دلار پرداخت می‌کردند. با این حال، در ۲۱ فوریه ۱۸۷۸، زمانی که اولین فهرست تلفن توسط شرکت منتشر شد، پنجاه مشترک فهرست شدند. البته لازم به ذکر است که بیشتر آن‌ها مشاغل و فهرست‌هایی مانند پزشکان، پلیس و اداره پست بودند.گزارش‌ها و مستندات تاریخی نشان می‌دهد که شرکت تلفن منطقه نیوهون به سرعت رشد کرد و در سال ۱۸۸۰ از طرف شرکت تلفن بل از حق سرویس‌دهی به تمام کانکتیکات و ماساچوست غربی برخوردار شد.

تحولات قرن بیستم

نگاهی به تاریخچه تلفن نشان می‌دهد که تا سال ۱۹۰۴، بیش از سه میلیون تلفن در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین شرکت‌های تلویزیون کابلی در اواخر دهه ۱۹۸۰ شروع به استفاده از شبکه‌های کابلی خود با کانال کشی در زیر خیابان‌های بریتانیا برای ارائه خدمات تلفنی کردند. تاریخچه تلفن‌ های همراه را می‌توان به رادیوهای دوطرفه که به طور دائم در وسایل نقلیه مانند تاکسی‌ها، اداره پلیس، قطارهای راه‌آهن و مواردی از این قبیل نصب می‌شوند، جستجو کرد.

تاریخچه فناوری راه اندازی مرکز تلفن

در مسیر اختراع تلفن‌های امروزی فناوری دیجیتال و الکترونیک نقش موثری در توسعه سریع تلفن‌ها داشت. یکی از اصلی‌ترین گام‌ها در تاریخچه تلفن دیجیتال، فناوری فلز-اکسید-نیمه هادی (MOS) بود که در آزمایشگاه تلفن بل در سال ۱۹۵۹ اختراع شد. در ادامه تاریخچه راه اندازی مرکز تلفن باید به نکته هم اشاره کرد که شرکت‌های بریتانیایی Pye TMC، Marconi-Elliott و GEC در سال ۱۹۷۰ تلفن دکمه‌ای دیجیتالی را بر اساس فناوری MOS IC توسعه دادند. در ضمن بین سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۳، شرکت بل فناوری MOS را با فناوری لمسی ترکیب کرد تا یک تلفن لمسی دکمه‌ای MOS به نام تلفن «Touch-O-Matic» را ایجاد که می‌توانست تا ۳۲ شماره تلفن را ذخیره کند.

نرم افزار کال سنتر؛ نسل جدید سیستم‌های تلفنی

در مسیر تاریخی راه اندازی مرکز تلفن، ما به نرم افزار کالسنتر می‌رسیم که نسل جدیدی از شیوه ارتباط تلفنی است. تلفن پروتکل اینترنت (IP) که به عنوان تلفن اینترنتی یا پروتکل صوتی از طریق اینترنت (VoIP) نیز شناخته می شود، یک فناوری جدید به حساب می‌آید. این فناوری به سرعت در برابر فناوری‌های شبکه تلفن سنتی در حال رشد و گسترش است. تلفن IP و نرم افزار کالسنتر از یک شبکه برای انتقال مکالمات به عنوان بسته‌های داده استفاده می‌کند. علاوه بر جایگزینی سیستم‌های خدمات تلفن قدیمی ساده (POTS)، تلفن IP با ارائه خدمات رایگان یا کم‌هزینه از طریق هات‌اسپات‌های WiFi با شبکه‌های تلفن همراه رقابت می‌کند. مرکز تماس VoIP و نرم افزار کال سنتر مبتنی بر ویپ همچنین در شبکه‌های بی‌سیم داخلی و شخصی هم استفاده می‌شود.

نرم افزار کالسنتر چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، نرم افزار کال سنتر یکی از بروزترین دستاوردهای چند دهه اخیر در حوزه ارتباطات به حساب می‌آید. تکنولوژی که در طراحی این نسل از نرم افزارها به کار رفته است، تکنولوژی VoIP است. مراحل و اصول مربوط به راه اندازی مرکز تلفن و استفاده از نرم افزار کال سنتر، شامل سیگنالینگ، راه اندازی کانال، دیجیتالی کردن سیگنال‌های صوتی آنالوگ و رمزگذاری است. در نرم افزار کالسنتر اطلاعات دیجیتال به جای اینکه از طریق یک شبکه سوئیچ مدار منتقل شوند، بسته بندی شده و انتقال به صورت بسته‌های IP روی یک شبکه انجام می‌شود. پرکاربردترین استانداردهای کدگذاری در نرم افزار کال سنتر VoIP بر اساس روش‌های LPC و تبدیل به MDCT است.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص کال سنتر، به مقاله “مرکز تماس (کال سنتر) چیست وچگونه کار می کند؟” مراجعه کنید.

تحولات نرم افزار کالسنتر

نسل اول ارائه‌دهندگان اولیه خدمات تلفنی از طریق IP از مدل‌های تجاری استفاده می‌کردند. راه‌حل‌های فنی که برای استفاده از نرم افزار کالسنتر و راه اندازی مرکز تلفن ارائه می‌دادند به نوعی مبتنی بر معماری شبکه تلفن‌های قدیمی بود. ارائه دهندگان نسل دوم، مانند اسکایپ، شبکه‌های بسته را برای پایگاه‌های کاربری خصوصی ایجاد کردند که امکان برقراری تماس‌های رایگان را هم فراهم می‌کرد. ارائه دهندگان نسل سوم،نرم افزار کال سنتر برای راه اندازی مرکز تلفن امکان برقراری ارتباط متقابل پویا را هم ایجاد کردند.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی مرکز تلفن

برای راه اندازی مرکز تلفن و استفاده از یک نرم افزار کالسنتر نسل جدید شما به یک شبکه با پهنای باند مناسب نیاز دارید. این شبکه شما می‌تواند از طریق یک مودم کابلی یا خدمات پرسرعت مانند DSL یا یک شبکه محلی انجام شود. در گام بعدی برای استفاده از نرم افزار کال سنتر به تجهیزاتی مثل کامپیوتر، آداپتور یا تلفن IP نیاز دارید. اگر از کامپیوتر شخصی استفاده می‌کنید تهیه یک نرم افزار سافت‌فون و یک میکروفون ارزان قیمت هم ضروری است. برای اینکه اطلاعات دقیق‌تری از تجهیزات نرم افزار کال نستر و هزینه راه اندازی مرک تلفن به دست آورید مقاله “هزینه و تجهیزات راه اندازی مرکز تماس” را مطالعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله‌ تاریخچه ساخت و اختراع تلفن و راه اندازی مرکز تلفن در گذشته را با هم بررسی کردیم. در ادامه روند تاریخی اختراع و ساخت تلفن، به نسل جدیدی از تلفن‌ها و سیستم‌های تلفنی پرداختیم. به این موضوع اشاره کردیم که نسل جدید سیستم‌های تلفنی امروز، تلفن‌های مبتنی بر نرم افزار کال سنتر هستند. نرم افزار کالسنتر هم حاصل این فناوری است که نقش موثری در مدیریت و راه اندازی مرکز تلفن‌های امروزی دارد. همچنین ما در این یادداشت به تجهیزات و امکانات لازم برای راه اندازی یک مرکز تماس پیشرفته اشاراتی کردیم. در انتها برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم افزار کالسنتر را هم بررسی و مواردی از آن را توضیح دادیم.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

4 دیدگاه دربارهٔ «مروری بر تاریخچه راه اندازی مرکز تلفن»

  1. نوید شیرمردانی

    با وجود پیشرفت تکنولوژی و کاربرد خیلی زیاد تلفن های IP، هنوز سیستم تلفن سنتی جایگاه خودش رو در ارتباطات روزمره از دست نداده، هرچند بنظر میرسه تنها دلیلش این هست که پوشش قوی اینترنت در همه نقاط دوردست بطور یکسان وجود نداره. که اگر این مورد هم حاصل بشه دیگه هیچ نیازی به سیستم تلفن سنتی نخواهد بود.

    1. علیرضا سلطانی

      بله درسته، سرغت بالای اینترنت و سیستم ویپ مبتنی بر اینترنت باعث میشه تمام فرایندهای مرکز تماس سریع‌تر دنبال بشه امامشکل این روش دسترسی سخت به اینترنت در بعضی مناطقه

  2. کسب و کارهای جدید همگی به نحوی با اینترنت در ارتباط هستن، حتی اگر روند کارشون اینترنتی نباشه معمولا فروش اینترنتی رو اضافه کردن یا از تبلیغات اینترنتی استفاده میکنن. به عبارتی همگی بستر اولیه لازم برای ارتقا به سیستم ویپ که پهنای باند اینترنت هست رو دارن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید