۹ مهارت سخت و نرم ضروری برای کارشناس مرکز تماس

مهارت-های-سخت-و-نرم-در-مرکز-تماس

هر دو نوع مهارت­‌های سخت و نرم اپراتور یا کارشناس مرکز تماس، به یک اندازه برای ارتقای خدمات مشتریان شما حیاتی هستند؛ زیرا کیفیت ارتباط مستقیم این افراد با مشتریان میزان موفقیت یک سازمان را تعیین می‌کند. در دنیای پرسرعت و رقابتی خدمات مشتری، کارشناسان مرکز تماس به چیزی بیش از مهارت‌های فنی، برای پیشرفت نیاز دارند. یک اپراتور موفق باید به طیف وسیعی از مهارت‌های نرم یا همان مهارت­‌های بین فردی مسلط باشد؛ به‌این‌ترتیب چنین فردی می‌­تواند خدمات استثنایی به مشتریان مرکز تماس ارائه دهد، رابطه موثری با آن‌ها ایجاد کند و موقعیت‌های چالش برانگیز را با مهربانی و مهارت مدیریت کند.

در ادامه این مقاله به تعریف مهارت‌­های سخت و نرم اپراتور می‌­پردازیم و ۹ مهارت مهم که هر کارشناسی در مرکز تماس شما باید داشته باشد را بیان می‌­کنیم؛ با ما همراه باشید.

مهارت­‌های سخت کارشناس مرکز تماس 

منظور از مهارت­‌های سخت معمولا اموری شامل تسلط بر مسائل فنی و سیستم­‌های کامپیوتری، مدیریت زمان و دقت در جزئیات است. آموزش و به‌روزرسانی این نوع مهارت­‌های اپراتور از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا مرکز تماس شما همواره باید با تغییرات فناوری و نیازهای مشتریان همگام باشد. مهارت‌­های سخت کارشناسان مرکز تماس باید در حدی باشد که به آسانی با سیستم‌های پیچیده و نیازهای فنی مختلف، سازگار شوند. ارتقاء و آموزش این موارد به تیم مرکز تماس می‌تواند به بهبود عملکرد سازمان و ارتقای تجربه مشتریان کمک کند.

مهارت-های-سخت-و-نرم-در-مرکز-تماس

اپراتورهایی که قابلیت بالایی در مهارت‌­های سخت دارند، به راحتی می‌توانند مشکلات مشتریان را شناسایی کرده و به راه‌­حل‌­های مناسب دست یابند.

مهارت­‌های نرم کارشناس مرکز تماس 

اصطلاح مهارت نرم به مجموعه‌­ای از مهارت‌­های اجتماعی، توانایی‌­های ارتباطی و ویژگی­‌های شخصیتی اشاره دارد که برای موفقیت در هر شغل یا حرفه­‌ای ضروری است. برخلاف مهارت‌های سخت که در کلاس درس آموزش داده می‌شوند و قابل اندازه‌گیری هستند، مهارت‌های نرم اغلب از طریق تجربیات زندگی آموخته می‌شوند و افراد را توانمند می­‌سازند تا به طور مؤثر با دیگران تعامل داشته باشند. آموزش این مهارت‌ها دشوار است؛ اما برای ایجاد ارتباط موثر، تقویت کار گروهی و حل تعارض‌ها حیاتی هستند. به طور خلاصه مهارت­‌های نرم، کلید ایجاد یک محیط کاری مثبت و دستیابی به موفقیت در هر حرفه‌­ای هستند.

مهارت­‌های نرم کارشناسان مرکز تماس شامل گوش دادن و تعامل موثر، ارتباطات بین فردی، حل مسائل و انعطاف‌پذیری است. اپراتورهایی که مهارت­‌های نرم خوبی دارند، می‌توانند با مشتریان به شکلی دوستانه و متواضع برخورد کنند و مسائل را به راحتی حل کنند.

بنابراین، آموزش مهارت­‌های نرم کارشناسان مرکز تماس می‌تواند به افزایش سطح رضایت مشتریان و ارتقای ارتباطات داخلی و خارجی سازمان کمک کند.

بیشتر بخوانید: مهارت‌های کارشناس مرکز تماس برای ارائه خدمات عالی

مهارت­‌های ضروری اپراتور در مرکز تماس کدامند؟

اگر کارشناسان مرکز تماس مهارت­‌های لازم برای کمک به مشتریان را نداشته باشند، ممکن است به برند سازمان، آسیب جبران‌ناپذیری وارد شود؛ زیرا این افراد نمایندگان برند شما در برابر مشتریانتان هستند!

بنابراین، هر یک از اپراتورها باید بر مهارت‌­های مهم مرکز تماس مسلط باشند؛ تا در رسیدگی به مسائل مشتری بالاترین حد کیفیت خدمات سازمانی را ارائه دهند. مربی­‌گری مستمر تیم مرکز تماس در چنین سناریویی ضروری است.

در ادامه لیستی از ۹ مهارت ضروری برای کارشناس مرکز تماس را بیان می­‌کنیم:

شناخت کامل و جامع محصول یا خدمات شرکت

در جایگاه یک کارشناس مرکز تماس، هر روز با تعداد بالایی تماس تلفنی روبه‌رو خواهید شد؛ و در هر تماس، احتمال مواجه شدن با یک مسأله جدید را دارید. تنها در شرایطی قادر به حل همه این مسائل هستید که در مورد محصولات، خدمات و عملکرد شرکت اطلاعات کامل داشته باشید. با دانش بالا در این زمینه، می­‌توانید خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید. در عین حال اعتماد به نفس بیشتری برای رسیدگی به مشکلات متنوع خواهید داشت.

مهارت گوش دادن و توجه به جزئیات

یکی از مهارت­‌هایی که کارشناس مرکز تماس باید داشته باشد، مهارت خوب گوش دادن و درک طرف مقابل است. به آنچه مشتریان می­‌گویند گوش دهید، زیرا گوش دادن فعال می­‌تواند به اپراتورها کمک کند تا مسائل را به طور دقیق و سریع حل کنند.

همچنین، هنگامی که به دقت به مشتریان گوش می­‌دهید، آن‌­ها احساس ارزشمند بودن می‌­کنند و برای گفتن مسائل خود به شما راحت‌­تر هستند.

تمرین صبوری

یک کارشناس مرکز تماس باید هنگام مکالمه با مشتریان صبور باشد. باید به افراد زمان بدهید تا نگرانی‌­ها و مشکلاتشان را به درستی توضیح دهند. زمانی که مشتری شما مشکلی دارد که باید آن را حل کنید به این مهارت نیاز زیادی خواهید داشت. پاداش حل صبورانه دغدغه‌­های مشتری، وفاداری ایشان نسبت به سازمان است.در غیر این صورت، ممکن است مشتریان برای همیشه شرکت شما را ترک کنند.

داشتن نظم و سازمان‌دهی وظایف

کارشناسان مرکز تماس باید وظایف خود را سازمان‌دهی کنند تا در مکالمه با مشتریان عملکرد خوبی داشته باشند. مهارت­‌های سازمانی مانند یادداشت‌برداری، اولویت‌­بندی و مدیریت زمان به کارمندان کمک می‌­کند تا حجم کارشان را مدیریت کنند.

ثبت تمام جزئیات ضروری تماس سبب می­‌شود تا اپراتور تمرکز بیشتری روی حل مشکلات پیچیده داشته باشد؛ به این ترتیب سابقه‌­ای از نیازها و نگرانی‌های مطرح شده توسط مشتریان را حفظ خواهید کرد.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل و ارزیابی تماس‌های مشتریان به بهبود معیارها و KPIهای مرکزتماس شما نیز کمک می‌کند.

مهارت­‌های ارتباطی بالا

شفاف بودن و صداقت در مکالمات مرکز تماس، تأثیر بسیار خوبی بر جای می­‌گذارد؛ به این ترتیب، مکالمات شما در رسیدگی به مسائل مشتریان سازنده‌تر خواهد بود.

مهارت-های-سخت-و-نرم-در-مرکز-تماس

وقتی پاسخ‌­ها و راه­‌حل‌­های شما واضح باشد، در وقت مرکز تماس و همچنین وقت مشتریانتان صرفه­‌جویی خواهد شد.

برخورداری از دانش نرم‌افزاری

قبل از استخدام کارشناس کال سنتر، بهتر است از آن‌ها یک آزمون نرم‌افزاری مختصر بگیرید و توانایی داوطلبان را هنگام جستجوی فایل مشتریان، ارزیابی و تحلیل داده ها، کار با CRM بسنجید. ببینید آیا قبلا از ابزار پشتیبانی استفاده کرده‌اند؟ آیا آن‌ها مهارت‌های کامپیوتری خوبی دارند؟

مهارت همدلی

همدلی به این معنی است که شما نیازهای مشتریان را به بهترین شکل درک می­‌کنید و مناسب‌­ترین راه‌­حل را به آن­ها ارائه می‌­دهید. این ویژگی میزان اهمیت شما به مشتریانتان را نشان می­‌دهد، بر حس انسانی مکالمات شما با افراد می­‌افزاید و به ایجاد ارتباط موثر و افزایش رضایت مشتریان کمک می‌کند.

مهارت تفکر سریع

اپراتورها نمی‌توانند همواره به پاسخ‌­های آماده وابسته باشند، زیرا ممکن است مشتریان مشکلی را مطرح کنند که پاسخ خاصی از قبل برای آن تعیین نشده است. در این شرایط، کارشناس باید بتواند سریع فکر کند، و تصمیم بگیرد که چه تصمیمی باید در مورد این مشکل بگیرد؛ زیرا نمی‌­توانید مشتریان را برای مدت طولانی پشت خط نگه دارید.

اپراتور باید پاسخ قانع کننده‌­ای به مشتری ارائه دهد. این پاسخ حتی می­‌تواند انتقال تماس به مافوق یا یک همکار دیگر باشد، در هر صورت باید متناسب با نیاز مشتری بهترین راهکار را به ایشان ارائه دهید.

مهارت تفکر سریع به افراد کمک می‌­کند تا مشکلات را در اولین تماس حل کنند و رضایت مشتری و کارایی مرکز تماس را افزایش دهند.

مهارت‌های چندوظیفه‌­ای در مرکز تماس

هر کارشناس مرکز تماس معمولا به طور همزمان چندین کار را انجام می­‌دهد. این وظایف شامل پاسخ‌گویی به تماس‌­ها، وارد کردن داده‌­ها و موارد دیگر است. انجام صحیح مجموعه­‌ای از وظایف به طور همزمان نیاز به توانایی بالا در مهارت­‌های چندوظیفه‌­ای دارد.

اپراتورهایی که می­‌توانند چند کار را به صورت همزمان انجام دهند، بدون این­که تمرکز خود را از دست بدهند؛ در کار خود کارآمدتر خواهند بود.

تقویت مهارت­‌های سخت و نرم کارشناس مرکز تماس

مشتری به شرکتی که خدمات خوب ارائه می­‌دهد و نیازهایش را به بهترین شکل برآورده می‌­سازد، وفادار می­‌ماند. مهارت­‌های سخت و نرم اپراتور نقش بسیار موثری در کیفیت خدمات مرکز تماس شما دارد.

بنابراین، در صورتی که قصد گسترش کسب‌وکار و افزایش مشتریان خود را دارید، باید بر توسعه مهارت‌های نرم و سخت کارشناسان مرکز تماس خود تمرکز کنید. کارکنان شما نیز اگر خواهان رشد شخصی و حرفه‌­ای باشند، نیاز به ارتقا دانش و کسب مهارت­‌های جدید دارند.

برای تقویت بسیاری از این مهارت­‌ها در مرکز تماس خود، می‌توانید از نرم‌افزار هوشمند الوویپ کمک بگیرید؛ با کمک این ابزار می‌توانید به راحتی عملکرد کارشناس مرکز تماس خود را بررسی کنید و از توانایی‌ها و مهارت‌های ایشان در رسیدگی به تقاضای مشتریان اطمینان حاصل کنید.

این فناوری یک ابزار عالی برای تجزیه و تحلیل مکالمات است و می­‌تواند تمام مکالمات مشتریان شما را رونویسی، نظارت، ارزیابی و مربی­‌گری کند. برای آشنایی بیشتر با سایر قابلیت­‌ها و امکاناتی که این تکنولوژی مدرن در اختیار سازمان شما قرار می­‌دهد، با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

  • مهارت­‌های سخت در مرکز تماس چیست؟

مهارت­‌های سخت شامل مهارت‌­های کامپیوتری، دانش نرم‌­افزار CRM، سرعت تایپ، گوش دادن فعال، حل مسئله، فروش و مهارت­‌های ارتباطی و آشنایی با محصولات یا خدمات شرکت است.

  • مهارت‌­های نرم در مرکز تماس چیست؟

مهارت­‌های نرم در مرکز تماس شامل همدلی، صبر، حرفه­‌ای بودن، سازگاری، کار تیمی، حل تعارض، ارتباط موثر و نگرش مثبت نسبت به مشتریان و همکاران است.

  • چگونه می­‌توان مهارت­‌های کار در مرکز تماس را بهبود بخشید؟

برای بهبود این مهارت­‌ها، تمرین گوش دادن فعال، ارتباط موثر، توانایی­‌های حل مسئله، یادگیری دانش محصول، شرکت در جلسات آموزشی و دریافت بازخورد از سرپرستان را مدنظر قرار دهید.

  • مهم­‌ترین مهارت­‌های مورد نیاز برای کارشناس مرکز تماس کدامند؟
  1. تسلط کامل بر محصول یا خدمات
  2. مهارت گوش دادن موثر و صبوری
  3. داشتن نظم و مهارت­‌های ارتباطی
  4. انعطاف‌­پذیری
  5. مهارت همدلی
  6. تفکر سریع
  7. مهارت­‌های چند وظیفه‌­ای
  • نرم‌­افزار مرکز تماس چگونه به ارتقای مهارت­‌های اپراتور کمک می‌­کند؟

با استفاده از امکاناتی همچون نظارت بر تماس و تجزیه و تحلیل داده­‌های مرکز تماس می‌­توانید مهارت‌­هایی که نیاز به تقویت دارند را شناسایی کنید.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

تلفن ابری
سیستم تلفنی ویپ

تلفن ابری چیست + مزایا و معایب

یک ارتباط موثر و قابل اعتماد، سنگ بنای هر کسب و کار موفق محسوب می‌شود. سیستم‌های تلفن ابری

2 دیدگاه دربارهٔ «۹ مهارت سخت و نرم ضروری برای کارشناس مرکز تماس»

  1. درسته که همه مهارتها کمابیش قابل آموزش هستند ولی بنظر میرسه مهارتهای نرم بیشتر به ویژگیهای شخصیتی افراد بستگی داشته باشه و نقش آموزش در این زمینه چندان پررنگ نیست.

    1. شاید بشه گفت خیلی از مهارت‌ها بستگی به شخصیت هر فرد داشته باشه اما درنهایت هر شخصی می‌تونه با تمرین به این مهارت‌ها برسه، ویژگی‌های شخصیتی هر فرد فقط بهش کمک می‌کنه که سریع‌تر و بهتر مهارت‌هاشو تقویت کنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید